Teaching and Learning Culture with AETs : What Cross-cultural Pragmatics can Tell Us
広島大学学校教育学部紀要. 第一部 19 巻
39-49 頁
1997-01 発行
アクセス数 : 1235 件
ダウンロード数 : 175 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00027347
ファイル情報(添付) |
BullFacSchEduc-HiroshimaUniv-Pt1_19_39.pdf
576 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( eng ) |
Teaching and Learning Culture with AETs : What Cross-cultural Pragmatics can Tell Us
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学学校教育学部紀要. 第一部
Bulletin of the Faculty of School Education, Hiroshima University. Part I
|
巻 | 19 |
開始ページ | 39 |
終了ページ | 49 |
抄録 |
This article aims to discuss the feasibility of applying the findings from cross-cultural pragmatic studies to the teaching of culture in team teaching. Referring to some studies on cross-cultural speech act realizations such as refusals and apologies, first, the present study examines whether the English textbooks used in junior/senior high schools in Japan appropriately illustrate examples of authentic pragmatic interactions. Secondly, it shows two excerpts of classroom discourse between a JTE and an AET in a team-taught lesson as a sample way of introducing sociocultural aspects of communication. Finally, this paper suggests how JTEs/AETs can cooperate to demonstrate and explain some possible causes of miscommunication in cross-cultural settings, to break down cross-cultural stereotypes, and to facilitate the development of cross-cultural communicative competence in English.
|
著者キーワード |
team teaching
culture
pragmatics
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
英語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学学校教育学部
|
発行日 | 1997-01 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0387-4850
[NCID] AN00213326
|