学習者の反応を中心とする文学教育論の検討 : ランガー編『文学教育』を手がかりとして

広島大学学校教育学部紀要. 第一部 18 巻 37-55 頁 1996-01 発行
アクセス数 : 1138
ダウンロード数 : 257

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
学習者の反応を中心とする文学教育論の検討 : ランガー編『文学教育』を手がかりとして
タイトル ( eng )
An Examination on the Student-Centered Teaching of Literature.
作成者
収録物名
広島大学学校教育学部紀要. 第一部
Bulletin of the Faculty of School Education, Hiroshima University. Part I
18
開始ページ 37
終了ページ 55
抄録
The purpose of this paper is to discuss on the values of the student-centered or response-centered methodology of literature instruction. In Judith A. Langer (ed.) Literature Instruction (NCTE,1992), eight contributers have discussed the methodology of student-centered literature instruction for educational reforming in the United States. Literature Instruction provides the "construcitivist" approaches for the teaching of literature. In this paper, After examining several chapters of Literature Instruction, I have explored the significance of the "constructivist" approach for the teaching of literature, and discussed the possibilities of student-centered or response-centered teaching of literature in Japanese school settings. The student-centered methodologies which was discussed in this paper will provide various possibilities for students to recognize the importance of knowing about processes of making meanings.
NDC分類
教育 [ 370 ]
文学 [ 900 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部
発行日 1996-01
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0387-4850
[NCID] AN00213326