孟子性善説の可能性と限界

哲学 46 号 111-124 頁 1994-10-25 発行
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ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
孟子性善説の可能性と限界
タイトル ( eng )
A possibility and limitation on Mengzi (孟子)'s Seizensetu (性善説 = the ethical doctrine that human nature is essentially good)
作成者
収録物名
哲学
Tetsugaku : The Journal of Hiroshima Philosophical Society
46
開始ページ 111
終了ページ 124
抄録
Mengzi (孟子) thought that there is no essential difference between Junzi (君子) and Xiaoren (小人). And he advanced human nature is essentially good as a ethical existence. By this view all humans have a possibility to become a Shengren (聖人). As a result, human nature became all equal before Seizensetu (性善説). But, it also means Mengzi limits the human nature's other possibilities.

And Mengzi advanced three methods of learning, Qiu Fangxin (求放心), Gua Yu (寡欲), Yang Qi (養気). But Mengzi never explained these methods concretely. It means that Mengzi's Thought lacks a thought of concrete method. This is a structural limitation on Mengzi's Thought.
NDC分類
東洋思想 [ 120 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島哲学会
発行日 1994-10-25
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0495-2200
[NCID] AN00150441