文法家ミーマーンサカ
哲学 38 号
67-83 頁
1986-10-25 発行
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ファイル情報(添付) |
Tetsugaku-JHiroshimaPhiloSoc_38_67.pdf
786 KB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
文法家ミーマーンサカ
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タイトル ( eng ) |
Mīmāṁsaka as a Grammarian
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作成者 | |
収録物名 |
哲学
Tetsugaku : The Journal of Hiroshima Philosophical Society
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号 | 38 |
開始ページ | 67 |
終了ページ | 83 |
抄録 |
The Mīmāṁsakas lay down a principle termed ekaprasaratābhaṅga to prevent the uddeśya-vidheya relation from being posited for a compound (samāsa). Constituent meanings of a compound, say A and B, must play the same role of either uddeśya or vidheya. It is impossible that A is uddeśya and at the same time B is vidheya.
Relying on the Mahāhāṣya ad P2.1.1, Kumārila explains ekaprasaratā from a view-point of sāmarthya (semantic connection) which is formulated by Patañjali: sāpekṣam asamarthaṁ bhavati. Kumārila considers ekaprasaratābhaṅga to be associated with sāmarthyābaāva (absence of semantic connection). Later Mīmāṁsakas do distinguish between two levels, viz. one in which the meaning-cognition is obtained from a compound and the other in which a compound's uddeśya-vidheya relation is established on the basis of prāptāprāptaviveka-principle. For them, ekaprasaratābhaṅga does not necessarily imply sāmarthyābaāva. |
NDC分類 |
その他の諸言語 [ 890 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島哲学会
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発行日 | 1986-10-25 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0495-2200
[NCID] AN00150441
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