大学生を対象としたストレスマネジメントプログラムの開発 : 認知的評価への介入

アクセス数 : 1238
ダウンロード数 : 1879

今月のアクセス数 : 24
今月のダウンロード数 : 24
ファイル情報(添付)
AA11625039_56_283.pdf 1.38 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
大学生を対象としたストレスマネジメントプログラムの開発 : 認知的評価への介入
タイトル ( eng )
Development of a Stress Management Program for University Students : Intervention for Cognitive Appraisal
作成者
堀 匡
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
56
開始ページ 283
終了ページ 292
抄録
This study examined the effects of a stress management program for university students related to their knowledge of stress and cognitive appraisal, irrational belief (selfexpectation), cognitive reinterpretation, and stress responses. Participants (n=35) were randomly assigned to either an intervention or a waiting list control group. The program, including psychoeducation seminar (lecture and small group discussion), completion of a workbook, and follow-up interviews, was conducted for the intervention group for three weeks. Participants (n=8 and n=13 for the intervention and waiting list control groups, respectively) responded to three ways of questionnaires (pre, post, and follow-up). The results showed marginally significant favorable intervention effect for self-expectation on the post-test and significant effect for cognitive reinterpretation on the follow-up test. However, no intervention effects were found for knowledge of stress and cognitive appraisal and stress responses. These results suggest that this program would lead to the brief decrease in self-expectation and increase in cognitive reinterpretation.
著者キーワード
stress management
cognitive appraisal
irrational belief
university student
ストレスマネジメント
認知的評価
不合理な信念
大学生
NDC分類
教育 [ 370 ]
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-12-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039