一斉授業との関連から見たマイヤー(Ernst Meyer)のグループ授業の特質

アクセス数 : 955
ダウンロード数 : 417

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 4
ファイル情報(添付)
AA11625039_55_115.pdf 791 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
一斉授業との関連から見たマイヤー(Ernst Meyer)のグループ授業の特質
タイトル ( eng )
The Characteristics of Ernst Meyer's Group Instruction in Relation to Frontal Instruction
作成者
吉田 茂孝
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
55
開始ページ 115
終了ページ 124
抄録
The purpose of this paper is to clarify the characteristics of Ernst Meyer's group instruction in relation to frontal instruction. In this paper, the following three points are analyzed. (1) In the historical development of German didactics, how Ernst Meyer's group instruction is positioned is clarified. (2) Ernst Meyer's frontal instruction and the form of his instruction are clarified, and the position of Ernst Meyer's group instruction in the theory of the instructional form is analyzed. (3) Herbert Gudjons revalues both group instruction and frontal instruction today. The Gudjons theory is clarified, and Ernst Meyer's group instruction is compared with the Gudjons theory.
著者キーワード
マイヤー(Ernst Meyer)
グループ授業
一斉授業
Ernst Meyer
group instruction
frontal instruction
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039