戦後ドイツにおけるグループ授業の歴史的展開に関する一考察

アクセス数 : 808
ダウンロード数 : 136

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 2
File
KJ00004239544.pdf 777 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
戦後ドイツにおけるグループ授業の歴史的展開に関する一考察
Title ( eng )
A study of the historical development of der Gruppenunterricht in Germany after World War II
Creator
Yoshida Shigetaka
Source Title
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
Issue 53
Start Page 125
End Page 132
Abstract
The purpose of this research is to clarify historical development of der Gruppenunterricht in Germany after World War II. Der Gruppenunterricht mentioned in this research is a lesson conducted in small groups within the class. In this research, the history of der Gruppenunterricht is divided into three periods as below : 1. Democratization and der Gruppenunterricht (1950s to 1960s) 2. Emanzipatorische Erziehung and der Gruppenunterricht (late 1960s to 1980s) 3. The German unification and der Gruppenunterricht (after the 1990s)
Keywords
解放的教育学
グループ・ダイナミックス
グループ授業
emanzipatorische Erziehung
Gruppendynamik
Gruppenunterricht
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
Date of Issued 2005-03-28
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039