不登校に関する教師の意識 : 教師の登校重視度および不登校のタイプとの関連

アクセス数 : 1205
ダウンロード数 : 792

今月のアクセス数 : 6
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
KJ00004253972.pdf 653 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
不登校に関する教師の意識 : 教師の登校重視度および不登校のタイプとの関連
タイトル ( eng )
Teachers' view and attitude toward their children with school refusal : In relation to a type of the school refusal and teachers' evaluation on going to school
作成者
網谷 綾香
菅野 信夫
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
50
開始ページ 333
終了ページ 339
抄録
The main purpose of this paper was to investigate teachers' attitude to their treatment for children with school refusal. Three types of school refusal-neurotic, delinquent and asthenic type-were examined. The results indicated that teachers changed the way of the treatment for children according to each type. A wait-and-see attitude seemed to be important for the neurotic type. The stimulation to go to school seemed to be important for the delinquent type. It appeared that teachers had difficulty in the dealing with asthenic type. Their evaluation on going to school had some effects only on the stimulation to go to school.
著者キーワード
教師
不登校
タイプ
登校重視度
teacher
school refusal
type
evaluation on going to school
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039