科学的思考力を高める地学教材の開発とその実践的検証 : 気象観測結果や気象情報の関連づけを中心に

アクセス数 : 891
ダウンロード数 : 484

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
AA11618725_55_63.pdf 573 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
科学的思考力を高める地学教材の開発とその実践的検証 : 気象観測結果や気象情報の関連づけを中心に
タイトル ( eng )
A Development and Practical Evaluation of the Teaching MaterialsAiming at Enhancing Students' Scientific Thinking Ability : With Special Reference to the Interconnection BetweenWeather Observation Results and Weather Information
作成者
鹿江 宏明
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
55
開始ページ 63
終了ページ 70
抄録
This study intends to develop and evaluate the teaching materials for the earth science education aiming at enhancing students' scientific thinking ability. The materials are designed for students to perform activities considering the interconnection between weather observation results and weather information. The activities include the experiments by using two simulation models which are contrived by students themselves. The result showed that the teaching materials now developed produced positive effects on enhancing students' scientific thinking ability.
著者キーワード
scientific thinking ability
teaching material
weather information
simulation model
科学的思考力
関連づけ
天気の変化
教材の開発
モデル実験
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725