理科の到達度に影響する情意的要因に関する考察 : 小・中学生の比較を中心にして

アクセス数 : 1138
ダウンロード数 : 282

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
AA11618725_55_21.pdf 528 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
理科の到達度に影響する情意的要因に関する考察 : 小・中学生の比較を中心にして
タイトル ( eng )
An analysis of the affiective factors which influence the achievement of science : A comparison of elementary and lower secondary school students
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
55
開始ページ 21
終了ページ 25
抄録
This analysis compared the structures of affective factors which influence the achievement of science between elementary and lower secondary school students. The data used for this analysis is the survey of curriculum implementation conducted by the National Institute for Educational Policy Research. By analyzing the student questionnaire, I extracted five constructs "preference to science" "usefulness of science" "usefulness for examination" "usefulness for career" and "attitude toward thinking in the experiment". The results of structural equation modeling presented the difference in effects on the achievement of science between elementary and lower secondary school students.
著者キーワード
achievement of science
affective domain
structural equation modeling
理科の到達度
情意
構造方程式モデリング
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725