高校生英語能力の説明因子に関する実証的研究

アクセス数 : 1367
ダウンロード数 : 170

今月のアクセス数 : 8
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
KJ00004404286.pdf 577 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
高校生英語能力の説明因子に関する実証的研究
タイトル ( eng )
Factors Explaining the English Proficiency of Senior High School Students : An Empirical Study
作成者
小篠 敏明
畝川 理彦
大原 隆
中舛 俊宏
増永 玲
山根 誠二
山本 佳代子
下須賀 珠美
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
52
開始ページ 89
終了ページ 96
抄録
This paper explores empirical factors that explain the English proficiency of senior high school students studying English at a high school in Hiroshima Prefecture, Japan. Two studies are reported. Study 1 comprised a factor analysis and a multiple regression analysis, addressing students' reading strategy. A factor analysis revealed 9 factors : (1) understanding of main points, (2) ample input/output, (3) focus on key information, (4) reading with questions in mind, (5) top-down strategy, (6) bottom-up strategy, (7) confidence in Japanese reading ability, (8) word-by-word reading and (9) basic study. A multiple regression analysis revealed three factors to explain reading comprehension ability. These factors were : (1) understanding of main points, (2) reading with questions in mind, and (3) top-down strategy. Study 2 comprised a multiple regression analysis, exploring factors to explain the students' comprehensive English ability. This study afforded an explanation by three factors : (1) English lexico-syntactic ability, (2) modern Japanese ability and (3) motivational intensity.
著者キーワード
高校生
英語能力
因子
実証研究
Senior high school students
English proficiency
Factors
Empirical study
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2004-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725