高校生英語能力の説明因子に関する実証的研究
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 52 号
89-96 頁
2004-03-28 発行
アクセス数 : 1367 件
ダウンロード数 : 170 件
今月のアクセス数 : 8 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18207
ファイル情報(添付) |
KJ00004404286.pdf
577 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
高校生英語能力の説明因子に関する実証的研究
|
タイトル ( eng ) |
Factors Explaining the English Proficiency of Senior High School Students : An Empirical Study
|
作成者 |
小篠 敏明
畝川 理彦
大原 隆
中舛 俊宏
増永 玲
山根 誠二
山本 佳代子
下須賀 珠美
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 52 |
開始ページ | 89 |
終了ページ | 96 |
抄録 |
This paper explores empirical factors that explain the English proficiency of senior high school students studying English at a high school in Hiroshima Prefecture, Japan. Two studies are reported. Study 1 comprised a factor analysis and a multiple regression analysis, addressing students' reading strategy. A factor analysis revealed 9 factors : (1) understanding of main points, (2) ample input/output, (3) focus on key information, (4) reading with questions in mind, (5) top-down strategy, (6) bottom-up strategy, (7) confidence in Japanese reading ability, (8) word-by-word reading and (9) basic study. A multiple regression analysis revealed three factors to explain reading comprehension ability. These factors were : (1) understanding of main points, (2) reading with questions in mind, and (3) top-down strategy. Study 2 comprised a multiple regression analysis, exploring factors to explain the students' comprehensive English ability. This study afforded an explanation by three factors : (1) English lexico-syntactic ability, (2) modern Japanese ability and (3) motivational intensity.
|
著者キーワード |
高校生
英語能力
因子
実証研究
Senior high school students
English proficiency
Factors
Empirical study
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2004-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725
|