特別支援教育コーディネーターの役割に関する研究 : オレゴン大学の教育実践を参考にした実践的研修モデルに関して

幼年教育研究年報 27 巻 111-119 頁 2005-03-31 発行
アクセス数 : 1030
ダウンロード数 : 279

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
KJ00004293649.pdf 1.16 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
特別支援教育コーディネーターの役割に関する研究 : オレゴン大学の教育実践を参考にした実践的研修モデルに関して
タイトル ( eng )
The role of coordinator in special support education in japan : Consideration from teacher training program in university of Oregon
作成者
松井 剛太
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
27
開始ページ 111
終了ページ 119
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The purpose of this study is to examine the role of coordinator and to suggest the teacher training program in special support education. In Japan, it's time to change the educational system for the children with special educational needs. And teacher who has potentials is nominated as coordinator to practice the special support education smoothly in each schools, "elementary school, junior high school, and school for children with disability". Now, government put the teacher training program for coordinator into practice to be expert in coordination about support system. But it has problem the way to do the teacher training program. This paper introduces the teacher training program in University of Oregon, and consideration teacher training program in Japan. The results indicated that it is necessary to develop more practical teacher training methods, and teacher should share the role of coordination to promote team approach.
著者キーワード
special support education
coordinator
teacher training program
team approach
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教育学部附属幼年教育研究施設
国立情報学研究所
発行日 2005-03-31
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110