『小学校学習指導要領解説 図画工作編』における児童観に関する研究 : 平成20年版及び平成29年版の分析と比較を通して

初等教育カリキュラム研究 Issue 7 Page 123-133 published_at 2019-03-31
アクセス数 : 1144
ダウンロード数 : 546

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
File
JEEC_7_123.pdf 955 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
『小学校学習指導要領解説 図画工作編』における児童観に関する研究 : 平成20年版及び平成29年版の分析と比較を通して
Title ( eng )
The View of Children in the “Revisions of the Course of Study for Elementary Schools: Arts and Crafts Edition”: Analysis of Versions Heisei 20 and Heisei 29
Creator
Arai Kaori
Aida Doumu
Kurosaka Taiju
Katou Usyou
Nawata Maiko
Butsusaki Haruna
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 7
Start Page 123
End Page 133
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
図画工作科教育ではこれまで,児童の発達をテーマとした児童観に関する研究が多く行われてきた。しかし,先行研究では学習指導要領解説に記述された児童観に焦点を当てた研究はほとんど行われてこなかった。そこで,本研究では平成20年版,平成29年版『小学校学習指導要領解説 図画工作編』における児童観の観点及び両文書の比較による記述内容の変化を明らかにすることを目的とした。KJ法を用いた分類・整理の結果,児童観は【友人関係】,【言語活動】,【材料用具との関わり】,【経験・体験との関わり】,【技能】,【興味関心・意欲】,【対象への関わり】,【思考過程】の8種類の観点で述べられていた。また,児童観に関する記述内容の変化として,「形」,「色」,「イメージ」の文言が含まれた文章の増加,日常生活と図画工作科の関わりに関する文章の増加,複数の資質・能力を関係づける文章の増加の3点が特徴として挙げられた。
This study aims to clarify the view of children described in the “Revisions of the Course of Study for Elementary Schools: Arts and Crafts Edition,” covered in Heisei 20 and Heisei 29 versions. In this study, the authors used an affinity diagram to categorize the views of children, considering aspects of friendship, language activity, materials and tools, relationship to their own experience, skills, curiosity and motivation, relationship to the target, and thinking process. In our discussion, we compare the views of children in lower grades, middle school years, and the senior year and show differences in their content according to developmental stage.
Keywords
児童観
子ども観
図画工作
小学校学習指導要領解説 図画工作編
比較
View of Children
View of Pupils
Arts and Crafts
Revisions of the Courses of Study for Elementary Schools
Arts and Crafts Edition
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
初等教育カリキュラム学会
Date of Issued 2019-03-31
Rights
Copyright (c) 2019 初等教育カリキュラム学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299