北海道における「アイヌ文化学習」の可能性と課題 : ESDの観点から

アクセス数 : 1045
ダウンロード数 : 1591

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 10
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
北海道における「アイヌ文化学習」の可能性と課題 : ESDの観点から
タイトル ( eng )
Possibilities and Issues of the Ainu Cultural Studies in Hokkaido: From the point of view of ESD
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
67
開始ページ 71
終了ページ 79
抄録
Ainu people were officially recognized as an indigenous people of Japan in 2008. Their culture, history and language have been taught in Hokkaido in the school curricula under the subject name of Ainu Cultural Studies. Today, the knowledge and view of nature of the Ainu have been integrated with ideas from sustainability and Education for Sustainable Development (ESD). This paper gives examples from Ainu Cultural Studies classes and practices at schools in Hokkaido. Some schools outside of Hokkaido have adopted entire curricula and practices for use in their own schools. However, schools outside of Hokkaido have found it difficult to understand the culture, knowledge and view of nature of the Ainu. This paper introduces practices that compare the Ainu culture, history or language of the Ainu and the adopting areas to develop student understanding of Ainu culture and their own culture.
著者キーワード
indigenous
Ainu
Ainu cultural studies
sustainability
ESD
先住民
アイヌ
アイヌ文化学習
持続可能性
内容記述
本研究はJSPS科研費JP17K18643の助成を受けたものです。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2018-12-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039