レッジョ・エミリアの視点から読み解く日本の幼児教育 : 子どもの主体性と保育者のかかわりに着目して

アクセス数 : 1674
ダウンロード数 : 2837

今月のアクセス数 : 13
今月のダウンロード数 : 29
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part3_67_9.pdf 1.23 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
レッジョ・エミリアの視点から読み解く日本の幼児教育 : 子どもの主体性と保育者のかかわりに着目して
タイトル ( eng )
Deciphering Japanese Early Childhood Education and Care from the Viewpoint of the Reggio Emilia Approach: Focusing on Young Children’s Subjectivity and Teachers’ Involvement
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
67
開始ページ 9
終了ページ 16
抄録
The purpose of this study is to decipher the characteristics of Japanese Early Childhood Education and Care (ECEC) from the viewpoint of Reggio Emilia in terms of young children’s subjectivity and teachers’ involvement. Specifically, I will discuss the characteristics of Japanese ECEC and the Reggio Emilia Approach relative to the children’s subjectivity and teachers’ involvement and examine their similarities. In doing this, I aim to decipher the characteristics of Japanese ECEC from the viewpoint of the Reggio Emilia Approach. As the results of this study made clear, the Reggio Emilia Approach and Japanese ECEC have similarities, in terms of how the curricula support children’s subjectivity and the suppression of teachers’ interventions. In addition, it was clear that Japanese ECEC emphasizes not only positive emotional experiences but also the negative emotional experiences of children.
著者キーワード
Japanese Early Childhood education and Care
Reggio Emilia Approach
Young Chidren’s Subjectivity
Teachers’ Involvement
日本の幼児教育
レッジョ・エミリア
子どもの主体性
保育者のかかわり
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2018-12-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039