火成岩の多様性と学習の意義 : 花崗岩に類似した岩石の識別

アクセス数 : 853
ダウンロード数 : 1321

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
BullGradSchEducHU-Part2_67_9.pdf 2.14 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
火成岩の多様性と学習の意義 : 花崗岩に類似した岩石の識別
タイトル ( eng )
Significance of Learning the Diversity of Igneous Rocks: Focus on the identification of granite-like rocks
作成者
長谷川 礼次
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
67
開始ページ 9
終了ページ 18
抄録
Igneous rocks are divided by the difference of constituent mineral and texture such as equigranular or porphyritic. In junior high school, it is required to observe the various volcanic and plutonic rocks and to understand that differences in their textures are caused by differences in their formation process. Although students of science teacher training course can correctly identify typical igneous rocks, but they often cannot identify rocks in the boundary region or untypical appearances. This study clarified that the beginners tend to identify igneous rocks based on uncertain features such as color and presence of magnetism rather than the combination of minerals.
著者キーワード
Granite
Igneous rock
Plutonic rock
Rock forming minerals
Identify
花崗岩
火成岩
深成岩
構成鉱物
識別
内容記述
本研究の一部はJSPS科研費JP17H01980の助成を受けたものです。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2018-12-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725