幼児の遊び始めから切り上げまでの過程に関する研究 : 「それなりに」楽しむA太の事例から

幼年教育研究年報 39 巻 23-31 頁 2017-09-22 発行
アクセス数 : 1331
ダウンロード数 : 1003

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
AREC_39_23.pdf 1.21 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
幼児の遊び始めから切り上げまでの過程に関する研究 : 「それなりに」楽しむA太の事例から
タイトル ( eng )
The Process of a Child’s Play from Start to Finish: A Case of a Boy who Finds Amusement in his Own Play
作成者
淀澤 真帆
津川 典子
城田 花弥
力 婷
井本 美穂
収録物名
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
39
開始ページ 23
終了ページ 31
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
抄録
The purpose of this study was to explore a child’s play process from start to finish as it led to making choices for further play. The target child was a four-year-old boy in kindergarten. We video recorded and took field notes about him during a session in which he was first playing with a top while chatting with other children and his teacher in the main play room. He then switched to jump-roping, which he seemed to enjoy doing by himself. We analyzed the data qualitatively using the Trajectory Equifinality Model(TEM). This model follows the time series in analysis. The results indicated that the recorded process could be broken down into three parts :1) the boy played with only tops during the “exploring stage” ; 2) the boy played with tops while also showing interest in jump-roping in the “mixed play stage” ; 3)the boy decided to end his play with the tops and switch to jump-roping, in the stage we call the “self-directed stage”. We also analyzed the boy’s influence on his own play process, including third stage, in which he seemed to find amusement in his own play.
著者キーワード
Process of a child’s play
Finding some amusement
TEM
内容記述
本研究は,2014年度後期「幼児教育学総合研究」(授業担当者:中坪史典准教授)にて収集・分析したデータに加筆したものである。また,本研究の成果の一部は,日本乳幼児教育学会第26回大会で発表した。
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
発行日 2017-09-22
権利情報
Copyright (c) 2017 幼年教育研究年報編集委員会
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110