数学者による活動分析 : 数学科教師教育への示唆を目指して

学習システム研究 Issue 2 Page 71-78 published_at 2015-03-31
アクセス数 : 1244
ダウンロード数 : 222

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
File
TRDLS-jpn_2_71.pdf 772 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
数学者による活動分析 : 数学科教師教育への示唆を目指して
Title ( eng )
Analysis of Mathematician's Activities : Implications for Mathematics Teacher Education
Creator
Source Title
学習システム研究
Issue 2
Start Page 71
End Page 78
Abstract
本稿の目的は,ある数学者による研究論文を分析することによって,専門家としての数学者の活動の一端を理解し,数学科教師教育への示唆を得ることである。

検討の結果,数学者による活動は,演繹的に論理を詰めていくだけでは無く,仮説としての予想を経験的帰納的にたてて検証していく部分も多いことが指摘された。学問としての数学の研究論文を学部学生に与えることは,その読解に相当の数学的素養を必要とすることから必ずしも適切とは限らない。しかしながら,実際の数学者による研究活動や,研究論文として提出された成果の導出過程を追体験すること,なぜその研究論文がかかれねばならなかったのかという知識構成の必要性の感得など,数学科教師教育に対しても扱い方によっては十分に価値があることがわかった。
The purpose of this paper is to have implications for mathematics teacher education through analysis of mathematician's activities by reading an academic paper.

The result suggests that a mathematician does not only think deductively but also take an inductive and empirical approach while forming hypotheses. It isn't always appropriate to provide academic mathematics papers for undergraduate students because an essential background is needed to read them. However, to read an academic paper could be enough worth for students in mathematics teacher education because they could follow a mathematician's research process including submitting an academic paper and reflect reasons to write the paper.
Keywords
読解
数学
帰納と演繹
知識構成
Reading
Mathematics
Induction and Deduction
Construction of Knowledge
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
学習システム促進研究センター (RIDLS)
Date of Issued 2015-03-31
Rights
Copyright (c) 2015 学習システム促進研究センター
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2189-9487