ウィトゲンシュタイン哲学と言語習得論 : 共同注意概念の批判的検討

アクセス数 : 1106
ダウンロード数 : 1563

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
ウィトゲンシュタイン哲学と言語習得論 : 共同注意概念の批判的検討
タイトル ( eng )
Wittgenstein Philosophy and a Theory of Language Acquisition : Examining the concept of joint attention
作成者
平田 仁胤
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
59
開始ページ 21
終了ページ 28
抄録
The purpose of this paper is to examine, in terms of Wittgenstein Philosophy, the concept of joint attention that is endorsed by Jerome Seymour Bruner and Michael Tomasello. Bruner and Tomasello appreciate the problem of indeterminacy of reference suggested by Wittgenstein's notion of ostensive definition and family resemblances. They insist that the concept of joint attention is crucial to solve the problem. However, the concept can be criticized for not considering two points. (1) It fails to see that intentions emerge ex post facto because it presupposes a substantive view of intention. (2) It also fails to recognize that intentions emerge in a certain context. In conclusion, this paper points out that the concept of joint attention need to be examined by Wittgenstein's considerations of intention.
著者キーワード
joint attention
indeterminacy of reference
intention
共同注意
指示の不確定性
意図
NDC分類
西洋哲学 [ 130 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2010-12-24
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039