文学の授業における「主観」と「協働(コラボレーション)」 : デヴィッド・ブライヒの理論展開を手がかりとして

アクセス数 : 1156
ダウンロード数 : 160

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
KJ00004389455.pdf 1.09 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
文学の授業における「主観」と「協働(コラボレーション)」 : デヴィッド・ブライヒの理論展開を手がかりとして
タイトル ( eng )
Subjectivity and Collaborations in the Classrooms of Literature : From some considerations on David Bleich's Explorations in Reading and Interpretation
作成者
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
50
開始ページ 105
終了ページ 114
抄録
Not only prevailing a few reader's interpretation to the whole class, but also eliciting transaction with peers is one of the important conditions for developing learning of reading. Each readers should be revising their own readings and interpretations through such learning processes, and should hold shared meanings on the text or the learning materials in their learning community. In such situations, How we think about the relationship between reader's subjectivity and the collaborations in the learning communities would be crucial problem. Through examining David Bleich's theoretical works, especially subjective criticism and double-perspective theory, the pedagogy of disclosure, the relationship subjectivity and collaboration in the Literature classroom was discussed in this paper. As a conclusion, several suggestions for teaching practice were pointed out.
著者キーワード
主観
主観批評
協働
文学教育
ブライヒ
Subjectivity
Subjective Criticism
Collaboration
Teaching of Literature
Bleich
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725