多言語社会キルギスにおけるモノリンガルとバイリンガルの「説得の戦略」 : キルギス語とロシア語の意見文のエートスと議論の型

アクセス数 : 0
ダウンロード数 : 0

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
多言語社会キルギスにおけるモノリンガルとバイリンガルの「説得の戦略」 : キルギス語とロシア語の意見文のエートスと議論の型
タイトル ( eng )
Persuasion Strategies Among Monolingual and Bilingual Speakers in the Multilingual Society of Kyrgyzstan: Focusing on ethos and topos in written statements of opinion in Kyrgyz and Russian
作成者
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
5
開始ページ 299
終了ページ 308
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this study is to elucidate the characteristics of persuasion strategies of speakers through written statements of opinion in multilingual society featuring multiple languages and cultural value systems. This study considered Kyrgyzstan as an example and gathered and analyzed 112 written opinion statements from four groups: (1) monolingual Kyrgyz speakers; (2) monolingual Russian speakers; (3) bilingual Kyrgyz and Russian speakers, Kyrgyz dominant; and (4) bilingual Kyrgyz and Russian speakers, Russian dominant. The study found that monolingual and bilingual Kyrgyz speakers exhibited weak autonomy as writers, with inessential “circumstance” topos as part of their ethos. However, Russian speakers, especially monolinguals, exhibited strong autonomy as writers, favoring essential “definition” and “similitude.” This suggests that persuasion strategies with differing characteristics are favored among monolingual and bilingual Kyrgyz and Russian speakers in the context of a multilingual society.
著者キーワード
Persuasion strategies
ethos
topos
multilingual society
Kyrgyzstan
説得の戦略
エートス
議論の型
多言語社会
キルギス
内容記述
本稿は2024年3月に福岡女子大学で開催された第48回社会言語科学会研究大会での口頭発表「同一社会文化を背景とするモノリンガルとバイリンガルの説得の戦略-エートスと議論の型の観点から-」の内容に大幅に修正・加筆を行ったものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2024-12-20
権利情報
Copyright © 2024 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス