事例の科学としてのヴァン=マーネンの解釈学的現象学的方法論の展開 : 「現象学を遂行すること」の検討を中心として

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タイトル ( jpn )
事例の科学としてのヴァン=マーネンの解釈学的現象学的方法論の展開 : 「現象学を遂行すること」の検討を中心として
タイトル ( eng )
Max van Manen’s Methodology of Hermeneutic Phenomenology and its Development As the Science of Examples: Focusing on Doing phenomenology
作成者
藤原 由佳
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
5
開始ページ 232
終了ページ 241
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this study is to clarify that van Manen's (Max van Manen, 1942- ) hermeneutic phenomenological methodology has been developed as a “science of examples” through “doing phenomenology.” By reviewing his research development, it is possible to understand his phenomenological work and the perspective of "science" that van Manen attempts to provide us with the basis of phenomenological educational research methodology. And then, it is also possible to understand how the implications for a phenomenological educational approach to the work in education.
著者キーワード
Methodology of Hermeneutic Phenomenology
Max van Manen
Doing Phenomenology
Science of Examples
解釈学的現象学的方法論
マックス・ヴァン= マーネン
現象学を遂行すること
事例の 科学
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2024-12-20
権利情報
Copyright © 2024 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス