保育者の実践知を探る質的データ分析法としてのSCAT
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 5 号
148-156 頁
2024-12-20 発行
アクセス数 : 92 件
ダウンロード数 : 38 件
今月のアクセス数 : 41 件
今月のダウンロード数 : 14 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/55953
ファイル情報(添付) | |
タイトル ( jpn ) |
保育者の実践知を探る質的データ分析法としてのSCAT
|
タイトル ( eng ) |
SCAT as a Qualitative Data Analysis Method to Examining the Practical Knowledges of Early Childhood Teachers
|
作成者 |
加藤 望
肥田 武
内田 千春
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 5 |
開始ページ | 148 |
終了ページ | 156 |
ページ数 | 9 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
The purpose of this study is to examine how the Steps for Coding and Theorization (SCAT), a qualitative data analysis method that uses generative coding, contributes to exploring the practical knowledge of early childhood teachers. The study results revealed the following three points. First, the codes generated by SCAT can accurately express the items that early childhood teachers in charge of temporary childcare are mindful of on a daily basis. Second, SCAT can uncover the deeper meaning that lies within the narratives of early childhood teachers in Japan and the United States, such as things they wanted to say but could not express well. Third, SCAT can benefit from careful close readings, appropriate interpretations, and detailed interpretations.
|
著者キーワード |
Early Childhood Teachers
Practical Knowledge
Qualitative Data Analysis Method
Steps for Coding and Theorization (SCAT)
保育者
実践知
質的データ分析法
Steps for Coding and Theorization (SCAT)
|
内容記述 |
本稿は,2023年12月10日に開催された日本乳幼児教育学会第33回大会自主シンポジウムでの話題提供がもとになっている。
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
|
発行日 | 2024-12-20 |
権利情報 |
Copyright © 2024 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
|
助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
|
研究課題名 |
日米中の保育者の多様な声に基づく「文化的営みとしての保育」概念の構築
Development of the concept of "early childhood education and care as the cultural practices" based on the multi-voices of early childhood teachers in Japan, US., and China.
|
研究課題番号 |
23K20692
|