自閉スペクトラム症児童におけるエピソード記述を用いた対人的かかわりの分析
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 5 号
20-27 頁
2024-12-20 発行
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703 KB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
自閉スペクトラム症児童におけるエピソード記述を用いた対人的かかわりの分析
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タイトル ( eng ) |
Analysis of Social Interactions Using the Episodic Recording Method in a Child with Autism Spectrum Disorder
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作成者 |
境 悠太朗
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収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
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号 | 5 |
開始ページ | 20 |
終了ページ | 27 |
ページ数 | 8 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
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抄録 |
This study aimed to identify the characteristics of social interactions in a child with autism spectrum disorder (ASD) across a regular classroom and small-group settings. We observed the interactions between the target child and peers in both settings. The episodic recording method was used for data collection, resulting in 11 episodes: five from the regular classroom and six from the small-group setting. The results revealed that: 1) the target child’s interaction patterns differed between the regular classroom and small-group settings; 2) the child became overly focused on winning in competitive situations, potentially overlooking others’ feelings; and 3) practice and increased confidence led to more positive interactions and verbalizations. These findings suggest the importance of considering multiple environments when assessing and supporting children with ASD as well as the potential benefits of structured practice in improving social interactions.
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著者キーワード |
Autism spectrum disorder
Episodic recording method
Social interactions
自閉スペクトラム症
エピソード記述
対人的かかわり
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
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発行日 | 2024-12-20 |
権利情報 |
Copyright © 2024 人間社会科学研究科
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |