「新しい価値を創造する力」を育む「総合的な探究の時間」の研究 : チクセントミハイ(1996)の「創造性のシステム」を手がかりにして

教職開発研究 7 号 1-8 頁 2024-03-15 発行
アクセス数 : 107
ダウンロード数 : 46

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 9
ファイル情報(添付)
JPDTSL_7_1.pdf 597 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
「新しい価値を創造する力」を育む「総合的な探究の時間」の研究 : チクセントミハイ(1996)の「創造性のシステム」を手がかりにして
タイトル ( eng )
Period of inquiry-based cross-disciplinary study: Research on Csikszentmihalyi’s system of creativity
作成者
神部 智
収録物名
教職開発研究
Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders
7
開始ページ 1
終了ページ 8
ページ数 8
収録物識別子
[PISSN] 2433-8664
[NCID] AA12860624
抄録
This study aims to develop an effective teaching method for cultivating creativity in high school education. To raise students’ creativity, inquiry-based cross-disciplinary studies and activities such as artistic creation are considered effective. However, Csikszentmihalyi(1996) highlights that a person needs to have a wide range of knowledge of a domain and field to develop creative work. Therefore, this study focused on the learning activities in which students gain knowledge of the domain and field by comparing scientists’ and graduates’ highly evaluated studies to their own. After the learning activities, students engaged in forming new ideas and learning better than those who did not gain knowledge of the domain and field.
著者キーワード
Creativity
Creative thinking
Csikszentmihalyi
Period for inquiry-based cross-disciplinary study
創造性
創造的思考
チクセントミハイ
総合的な探究の時間(探究活動)
内容記述
本研究は,滋賀県教育公務員弘済会しが教育賞において優秀賞(個人部門)を受けた「『新しい価値を創造する力』を育成する『総合的な探究の時間」に関する研究』」(未発表)の内容に,副題に関する論考を中心に大幅な加筆修正を加えたものである。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科教職開発専攻
Hiroshima University Professional Graduate School for Teacher Education
発行日 2024-03-15
権利情報
Copyright (c) 2024 教職開発専攻
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス