誰もが「公共らしい公共」を行える「単元づくり、授業づくりモデル」 : 3時間からはじめられる「議論を取り入れた単元づくり」の提案

中等教育研究紀要 Issue 70 Page 3-10 published_at 2024-03-31
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File
BullTheoryPracticeSecEdu_70_3.pdf 1.38 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
誰もが「公共らしい公共」を行える「単元づくり、授業づくりモデル」 : 3時間からはじめられる「議論を取り入れた単元づくり」の提案
Title ( eng )
Proposal of a versatile model for creating discussion-based lessons in the “Public” subject
Creator
Source Title
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
Issue 70
Start Page 3
End Page 10
Journal Identifire
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
Abstract
「公共」における「合意を視野に入れた議論を取り入れた授業づくり」について、導入の壁になっている課題を解決できるような、汎用性のある「単元づくり、授業づくりモデル」を提案した。教育実習での活用では、「議論を取り入れた単元づくり」を行いやすくなる効果があることが示唆された。また、教科書のあり方の改善が必要であることが明らかとなった。
We proposed a versatile model for creating a unit that can solve the problem that has been a barrier to the introduction of discussion-based lessons in “public” education. These results suggest that the model is effective in facilitating the creation of units that incorporate discussion when used in teaching practice. It was evident that the textbooks need improvement.
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属中・高等学校
Hiroshima University High School
Date of Issued 2024-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access