動物の恋は人を感動させるのか : インド古典美学における〈動物を拠り所とする情趣〉の価値
比較論理学研究 21 号
207-233 頁
2024-03-25 発行
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563 KB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
動物の恋は人を感動させるのか : インド古典美学における〈動物を拠り所とする情趣〉の価値
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タイトル ( eng ) |
Can the Love of Animals Evoke an Aesthetic Impression in the Reader?: The Poetic Value of ‘rasa Founded on Animal Emotions’ in Classical Indian Aesthetics
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作成者 |
柴 優人
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収録物名 |
比較論理学研究
The Annals of the Research Project Center for the Comparative Study of Logic
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号 | 21 |
開始ページ | 207 |
終了ページ | 233 |
ページ数 | 27 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1880-6376
[NCID] AA12025285
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抄録 |
Indian classical literature is renowned for its rich portrayal of animal emotions. Poets convey a rasa (aesthetic sentiment) by describing particular emotions of animals to a competent reader (sahrdaya). Two major interpretations exist among the poeticians (ālaṃkārika) regarding the poetic value of this type of rasa founded on animal emotions. Some consider such a rasa genuine, while others consider it spurious (i.e., a rasābhāsa, ‘pseudo-rasa’). The followers of the latter position often hold the view that such a pseudo-rasa conveys an impropriety (anaucitya). This impropriety, as a poetic flaw (doṣa), negatively impacts the aesthetic quality of a poem. However, the poetician Jagannātha (ca. 17th c. CE) maintains that even the spurious manifestation of a rasa may have some poetic merit, if, that is, it serves to convey another rasa, thereby fostering some property of a character of the poetry. This specific quality is reminiscent of a poetic quality known as vaiśeṣikaguṇa.
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内容記述 |
広島大学比較論理学プロジェクト研究センター研究成果報告書(2023年度)
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学比較論理学プロジェクト研究センター
Research Project Center for the Comparative Study of Logic, Hiroshima University
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発行日 | 2024-03-25 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
備考 | [抄録]欄: システム上表示できない記号を一部省略。本文ファイルをご確認ください。 |