口唱歌における音と言葉のかかわりを手がかりとした伝統音楽の学習 : 小学校音楽科における箏を用いた授業開発に向けて

初等教育カリキュラム研究 Issue 12 Page 11-20 published_at 2024-03-31
アクセス数 : 47
ダウンロード数 : 28

今月のアクセス数 : 25
今月のダウンロード数 : 14
File
JEEC_12_11.pdf 992 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
口唱歌における音と言葉のかかわりを手がかりとした伝統音楽の学習 : 小学校音楽科における箏を用いた授業開発に向けて
Title ( eng )
Learning Traditional Music Through the Relationship Between Sounds and Words in Kuchi-shoga: Developing Lessons for Koto in Elementary School Music Classes
Creator
NAKAMURA Emiko
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 12
Start Page 11
End Page 20
Number of Pages 10
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
本稿の目的は,小学校音楽科における伝統音楽学習のカリキュラムの開発を目指し,音と言葉のかかわりを手がかりとしながら,口唱歌を援用し,箏を用いた授業開発の道筋をつくるための考察を行うことである。口唱歌と子どもの世界の音とつながりについて検討を行った結果,子どもの自発的表現にある音感覚を大切にすること,自分の言葉で旋律を捉える楽しさを感じること,口唱歌で音のイメージを伝え合うこと,口唱歌を手がかりに日本伝統音楽の本質を自然に捉えながら楽しく学習することが,授業の開発に向けた方向性として導かれた。
This paper aims to develop a curriculum for studying traditional music in elementary school. It examines the relationship between Japanese sounds and words to create a pathway for developing lessons using the Koto, with the help of kuchishoga, that is, using words to produce instrumental melodies. As a result of the study of the connection between kuchishoga and the sound of children's world, (1) the value of spontaneous expression among children, (2) the feeling of joy that comes from capturing their melodies in their own words, (3) how to communicate auditory images through kuchi-shoga, and (4) how to enjoy learning while naturally understanding the essence of traditional Japanese music through kuchi-shoga, enabling the class’s course of study to be determined.
Keywords
口唱歌
ききなし
伝統音楽
小学校音楽科
kuchi-shoga
kikinashi
koto
traditional music
elementary school music classes
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
The Society of Elementary Education and Curriculum
初等教育カリキュラム学会
Date of Issued 2024-03-31
Rights
本誌に掲載された研究論文・実践論文・研究ノート・実践ノート等の著作権は,初等教育カリキュラム学会に属する。
Publish Type Version of Record
Access Rights open access