複式学級外国語活動におけるくりかえし案の有効性の検討 : 単式学級とのパフォーマンステスト結果の比較を通して

アクセス数 : 14
ダウンロード数 : 10

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
JEEC_12_1.pdf 927 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
複式学級外国語活動におけるくりかえし案の有効性の検討 : 単式学級とのパフォーマンステスト結果の比較を通して
タイトル ( eng )
A Study on the Effectiveness of Repeated Curriculum in Foreign Language Activities in a Combined Grade Class: Comparison With Performance Test Results of Single Grade Students
作成者
榎原 朱梨
収録物名
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
12
開始ページ 1
終了ページ 9
ページ数 9
収録物識別子
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
抄録
本研究は複式学級外国語活動における同単元同内容異程度(くりかえし案)での指導の効果を検証するために,同単元同内容異程度の授業を受けた複式学級児童と,単式学級の学習指導案に沿った授業を受けた単式学級児童のパフォーマンステストの結果の分析を通して,児童のリスニングやスピーキングの学習効果にどのような違いが生じるのかについて検討した。その結果,単式学級4年生児童と複式学級4年生児童では,リスニング及びスピーキングの学習効果に大きな差は見られないことが明らかになった。一方,単式学級4年生児童と複式学級3年生を比較した際には,リスニングには大きな差はなかったが,スピーキングについては複式学級3年生児童の得点が低くなった。しかし,同単元同内容異程度(くりかえし案)で,複式学級3年生児童がもう一度繰り返し学習することを踏まえると,十分に学習内容の定着を保証することが可能であると言える。
This paper aims to clarify the effectiveness of repeated curriculum in foreign language activities in a combined grade class.
In order to investigate this, performance test results of listening and speaking were compared between combined grade class students and single grade class students.
As a result, there was no significant difference in the performance test results of listening and speaking between the 4th graders in the single grade class and the 4th graders in the combined grade class. In addition, the significant difference was not found when the listening test results of the 4th graders in the single grade class with those of the 3rd graders in the combined grade class were compared. On the other hand, the 3rd graders' average score of speaking was lower than that of the 4th graders in the single grade class. Considering that 3rd graders study the same content the following year, these results suggest that the repeated curriculum is effective.
著者キーワード
外国語活動
複式学級
年間指導計画
foreign language activities
combined grade class
curriculum
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
The Society of Elementary Education and Curriculum
初等教育カリキュラム学会
発行日 2024-03-31
権利情報
本誌に掲載された研究論文・実践論文・研究ノート・実践ノート等の著作権は,初等教育カリキュラム学会に属する。
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
研究課題名
複式学級における外国語活動年間指導計画の検討ー学習の質に着目してー
複式学級における外国語活動年間指導計画の検討ー学習の質に着目してー
研究課題番号
22H04072