1903年〜1918年アメリカにおける公立学校特別学級及び特別学校設置をめぐる議論 : 全米教育協会議事録を手がかりとして
広島大学特別支援教育実践センター研究紀要 Issue 22
Page 51-60
published_at 2024-03-01
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File |
CSNERP_22_51.pdf
379 KB
種類 :
fulltext
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Title ( jpn ) |
1903年〜1918年アメリカにおける公立学校特別学級及び特別学校設置をめぐる議論 : 全米教育協会議事録を手がかりとして
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Title ( eng ) |
The Establishment of Special Classes and Special Schools within the Public School System in the United States, 1903−1918: Based on the Proceedings and Addresses of the National Education Association
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Creator | |
Source Title |
広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice
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Issue | 22 |
Start Page | 51 |
End Page | 60 |
Number of Pages | 10 |
Journal Identifire |
[ISSN] 2758-870X
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Abstract |
先行研究では、20世紀初頭にアメリカで公立学校特別学級・特別学校が設置された背景として、教育機会均等論、経済的効率性、社会防衛論といった社会からの要請に加えて、教育関係者が直面した現場の課題および教育を受ける権利論の確立が解明されてきた。しかしながら、教育関係者が国家の義務、換言すればアメリカ「民主主義」の観点から、障害のある子どもの教育に関して行った議論については十分に検討されていない。そこで本稿では、全米教育協会の議事録を手がかりとして、公立学校特別学級・特別学校の設置の論理を「民主主義」の論点から再検討した。その結果、「民主主義」の概念が、公立学校特別学級及び特別学校設置の意義づけとして教育関係者らによって用いられていたことが明らかとなった。公立学校の範囲を障害のある児童にまで拡大することについて、教育関係者では合意が得られていたが、それは障害のある子どもも「自立した社会の一員」として市民育成を行うという近代的教育観に基づいて意義づけられた。なお、各地域における公立特別学級・特別学校の実態解明については今後の課題である。
Previous research has found that the reasons behind the establishment of special classes and special schools in public schools in the United States in the early 20th century were social demands such as equal educational opportunity, economic efficiency, and social defense, as well as challenges faced by educators. However, the debates that educators have had regarding the education of children with disabilities from the perspective of the State’s duty, or in other words, American “democracy,” have not been sufficiently examined. Therefore, in this paper, using the proceedings and addresses of the National Education Association as a reference, I reexamined the logic behind the establishment of special classes and schools within public school system from the viewpoint of “democracy.” As a result, it became clear that the concept of “democracy” was used by those involved in education to give meaning to the establishment of special classes and schools in public schools. There was consensus among educators to expand the scope of public schools to include children with disabilities. This consensus was based on the modern view of education that children should be educated to become “self-supporting members of society.” Clarifying the actual situation of public special classes and schools in each region is an issue for future research.
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Keywords |
特別学級
特別学校
全米教育協会
民主主義
公立学校
special class
special school
National Education Association
democracy
public school
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Language |
jpn
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Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University
広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター
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Date of Issued | 2024-03-01 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |