紙教科書とデジタル教科書の読みの際の眼球運動の比較 : 読みの困難度に着目した予備的検討

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File
CSNERP_22_1.pdf 359 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
紙教科書とデジタル教科書の読みの際の眼球運動の比較 : 読みの困難度に着目した予備的検討
Title ( eng )
Comparison of Eye Movements for Reading Paper and Digital Textbooks: Preliminary Study Focusing on Difficulty in Reading
Creator
IMAZU Mai
Source Title
広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice
Issue 22
Start Page 1
End Page 8
Number of Pages 8
Journal Identifire
[ISSN] 2758-870X
Abstract
紙の教科書を音読する条件(紙音読)、デジタル教科書を音読する条件(デ音読)、デジタル教科書を音声で読み上げる条件(デ読上)のそれぞれにおいて読み困難の有無が平均停留時間及び停留回数といった眼球運動に与える影響を検討した。対象は小学3年から6年の読み困難なしの19名と読み困難ありの6名であった。
実験参加者は光村図書の道徳と国語の紙の教科書及びデジタル教科書を用い3つの条件で読むことを依頼された。眼球運動はTobii Glass 3 (サンプリングレート120Hz)で収集された。マッピング可能であった489ページを対象に分析を行った。小学3・4年生を中学年群、5・6年生を高学年群に群分けした。文字の範囲では、中学年群と、高学年群の両方で紙音読条件において読み困難「なし」よりも「あり」の平均停留時間が有意に長かった(p < .05)。紙の教科書において読み困難「あり」は「なし」よりも停留時間が延長した。デ音読条件、デ読上条件において2群間の平均停留時間に有意差はなかった。停留時間の差異が小さくなることは、読み困難「あり」の読書中の眼球運動が読み困難「なし」に接近していることを意味している。
今回は実物の紙とデジタルの教科書を利用し、普段の読書に近い自由な条件で検討したため、これ以上の精密な検討はできないが、デジタル教科書が読み困難「あり」の児童の読みに与える研究に示唆を与える結果となった。
We have studied the effects of having a reading difficulty on eye movement behaviors such as average duration and number of fixations in three different reading conditions: AP, where participants read paper textbooks aloud; AD, where they read digital textbooks aloud; and SD, where they read digital textbooks silently and follow where the synthesized voice is reading with their eyes. The subjects of this study were 19 skilled readers and six poor readers in the third to sixth grade of primary school. The participants were asked to read textbooks on moral education and Japanese published by Mitsumura Tosho Publishing Co., Ltd. in paper and digital forms, in the above three conditions. Eye movement information was sampled by Tobii Glass 3 with the sampling rate of 120Hz. We were able to map 489 textbook pages and analyzed the eye movements of these pages. Participants were categorized into two groups: a middle-year group with third and fourth grade students, and an older-year group with fifth and sixth grade students. The smaller the difference in duration, the more similar the eye movement of poor readers is to that of skilled readers. In both groups, poor readers showed significantly longer average duration of fixation (p<.05) under the AP condition. In other words, poor readers showed a longer duration of fixation on text than skilled readers did when reading paper textbooks. No significant difference was recorded for the average duration of fixation between conditions AD and SD. For this study, we used real textbooks and allowed participants to read in conditions similar to their normal reading styles, so we cannot investigate more precisely than the above at this time. The results provide an indication that digital textbooks may have positive effects on poor readers’ reading.
Keywords
デジタル教科書
視線
停留時間
digital textbook
gaze
fixation duration
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University
広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター
Date of Issued 2024-03-01
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
個の特性に最適化するためのデジタル・リーディング環境評価ツールの開発と評価
個の特性に最適化するためのデジタル・リーディング環境評価ツールの開発と評価
研究課題番号
21H00888
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
小学校国語科におけるデジタル端末で「深く読む」ための調査・実践研究
小学校国語科におけるデジタル端末で「深く読む」ための調査・実践研究
研究課題番号
21H00866