C・Ph・E・バッハのフライエ・ファンタジーにおける演奏表現の可能性 : 後期の作品Wq61/3に焦点を当てて
藝術研究 36 号
21-43 頁
2023-08-31 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
C・Ph・E・バッハのフライエ・ファンタジーにおける演奏表現の可能性 : 後期の作品Wq61/3に焦点を当てて
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タイトル ( eng ) |
Possibilities of Expression in the Music Performance of Carl Philipp Emanuel Bach’s Free Fantasias: Focusing on the Late Work Wq61/3
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作成者 |
末永 雅子
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収録物名 |
藝術研究
Annual Review of Hiroshima Society for Science of Arts
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号 | 36 |
開始ページ | 21 |
終了ページ | 43 |
ページ数 | 23 |
収録物識別子 |
[ISSN] 09149872
[NCID] AN10217323
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抄録 |
Carl Philipp Emanuel Bach (hereinafter “E. Bach”) was a leading composer of freyen fantasie (free fantasias). In his Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments), he cites conditions for a piece to be identified as a freyen fantasie as being unmeasured and moving through many keys. In his later years, this description was revised with a presentation of his new concept of modulation. In this research, an analysis of E. Bach’s late fantasia Wq61/3 from the perspective of time and modulation and a consideration of expression in performance led to the discovery of numerous compositional devices, including omission of chords, bass notes, and bar lines, and alternation of meters. In addition, the author found that the concept of modulation from E. Bach’s later years brought about new methods of modulation, and that the composer demanded special performance expression from performers. In order to realize performance expressions that reflect the composer’s intentions, the author added dynamic and tempo marks to the score of Wq61/3 and proposed specific playing methods.
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
広島芸術学会
Hiroshima Society for Science of Arts
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発行日 | 2023-08-31 |
権利情報 |
本誌掲載の著作物の著作権は、著者に帰属する。
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |