算数文章題乗除の統合的解釈と学習課題化

教育システム情報学会研究会報告 38 巻 4 号 16-23 頁 2023-11-12 発行
アクセス数 : 55
ダウンロード数 : 26

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
JSISEKenkyukaiHokoku_38_4_16.pdf 911 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
算数文章題乗除の統合的解釈と学習課題化
タイトル ( eng )
Integrated Interpretation of Arithmetic Word Problem of Multiplication & Division and Design of Learning Task
作成者
収録物名
教育システム情報学会研究会報告
38
4
開始ページ 16
終了ページ 23
ページ数 8
抄録
When a multiplication or division relation exists in an arithmetical situation, there will inevitably be two multiplications and four divisions. These multiplications and divisions encompass partition division and quotative division, as well as multiplications and divisions using operand smaller than one. Explaining these multiplications and divisions in the same arithmetic situation is called an integrated interpretation. This integrated interpretation is formalized based on the triplet quantity proposition model. Making the integrated interpretation into a learning task is also proposed.
著者キーワード
算数文章題
乗除
統合的解釈
三量命題モデル
三者共有計算可能表現
学習者・教授者・システム
等分除
包含除
小数の乗除
割合
内容記述
教育システム情報学会2023年度第4回研究会, 2023年11月12日(日), 香川大学
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
教育システム情報学会
発行日 2023-11-12
出版タイプ Accepted Manuscript(出版雑誌の一論文として受付されたもの。内容とレイアウトは出版社の投稿様式に沿ったもの)
アクセス権 オープンアクセス