性の多様性に向き合う単元をどのように開発・実践したか : 社会科・保健体育科教師が直面した葛藤に注目して

アクセス数 : 473
ダウンロード数 : 414

今月のアクセス数 : 18
今月のダウンロード数 : 19
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
性の多様性に向き合う単元をどのように開発・実践したか : 社会科・保健体育科教師が直面した葛藤に注目して
タイトル ( eng )
The Challenges of Addressing Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI)inclusion in the Japanese classroom
作成者
小栗 優貴
村田 一朗
白石 愛
岩田 昌太郎
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
4
開始ページ 51
終了ページ 60
ページ数 10
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
While growing social concern about LGBT issues in Japan, School teachers rarely deal with those issues in their classrooms. Teachers must play a vital role as an agent of change to make schools inclusive for everyone. This study examines the narratives of social studies and PE teachers who address Sexual Orientation and gender identity (SOGI)inclusion in their classroom to identify the challenges and strategies used to tackle them in the actual classroom setting. This study reveals four significant barriers, including ‘subject-related barriers’, ‘teacher-related barriers’, ‘school culture-related barriers’ and 'challenges embedded in the practice itself'. The teachers were not only gaining knowledge and skills to overcome these barriers but also unified and engaged with a diverse group of teachers as their peers. Despite a small-scale study, this study can potentially provide useful material for future school and teacher education in Japan.
著者キーワード
LGBT
sexual minority
teaching and learning
teacher collaboration
性の多様性
性的マイノリティ
教師のコラボレーション
教科横断
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
発行日 2023-12-22
権利情報
Copyright © 2023 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス