C・Ph・E・バッハのフライエ・ファンタジーにおける演奏表現の可能性 : 初期のFreye Fantasie Wq117/14とその演奏表現を例に

藝術研究 35 号 17-36 頁 2022-09-01 発行
アクセス数 : 49
ダウンロード数 : 39

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
GeijutsuKenkyu_35_17.pdf 1.97 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
C・Ph・E・バッハのフライエ・ファンタジーにおける演奏表現の可能性 : 初期のFreye Fantasie Wq117/14とその演奏表現を例に
タイトル ( eng )
Possibilities of Expression in the Performance of Carl Philipp Emanuel Bach’s Fantasias: Using the Example of His Early Freye Fantasie Wq 117/14 and Expression in Its Performance
作成者
末永 雅子
収録物名
藝術研究
Annual Review of Hiroshima Society for Science of Arts
35
開始ページ 17
終了ページ 36
ページ数 20
収録物識別子
[ISSN] 09149872
[NCID] AN10217323
抄録
Carl Philipp Emanuel Bach (hereinafter “E. Bach”) was a leading composer of Freye Fantasie. In his Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen (Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments) , he gives a detailed analysis of Wq 117/14 as an example of a freye fantasie. This paper considers the expressive possibilities in fantasie performance from the performer’s perspective based on E. Bach’s written views on the fantasie and analyses of his own compositions.
Just as E. Bach states that liberties of time and tonality are requirements for a freye fantasie, Wq117/14 is unmeasured (has no bar lines) and moves through many keys. In particular, at the parts where the characteristic modulations of the freye fantasie take place, E. Bach intentionally omits chords and bass notes. Performers must devise their own performance expressions while trying to understand E. Bach’s intentions, which he purposely did not write into the score. The author proposes performance expressions that are possible with the modern piano based on a comparison of CD recordings of the piece by four different performers.
言語
日本語
資源タイプ 学術雑誌論文
出版者
広島芸術学会
Hiroshima Society for Science of Arts
発行日 2022-09-01
権利情報
本誌掲載の著作物の著作権は、著者に帰属する。
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
備考 リポジトリへの掲載許可を得ていない箇所は,塗りつぶしを施して掲載しています。