「ミクロ→マクロ」に関する方法論的検討
大学論集 55 号
73-91 頁
2023-03 発行
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DaigakuRonshu_55_73.pdf
1.01 MB
種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
「ミクロ→マクロ」に関する方法論的検討
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タイトル ( eng ) |
A Methodological Examination of Micro to Macro
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作成者 |
康 凱翔
樊 怡舟
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収録物名 |
大学論集
Daigaku ronshu: Research in higher education
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号 | 55 |
開始ページ | 73 |
終了ページ | 91 |
ページ数 | 18 |
収録物識別子 |
[PISSN] 0302-0142
[NCID] AN00136225
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抄録 |
In the field of higher education, there are many studies that seek to contribute to policy and practice. In this pursuit, research in higher education studies tends to have both micro and macro aspects. However, the relationship between micro behavior and macro phenomena is not self-evident, and conventional research shows methodological shortcomings. This research focuses on how the micro foundations of macro issues can be identified from a methodological perspective, and examines the limitations, possibilities, and suitability of the simulation approach, especially agent-based model (ABM) for higher education research.
First, this paper will re-frame the discussion on the formulation of micro-macro mechanisms in the real world and organize it from the methodological viewpoint of how to quantitatively describe the mechanisms and contradictions contained in the “micro to macro” process. In section two, we will organize the development of the debate on the micro-macro issue and the points of contention from the viewpoint of social science methodology. Section three focuses on the process by which the concept of concrete macro is constructed and analyzes the difficulties in quantitative descriptions of “micro to macro”. Based on these discussions, section four focuses on the research methods utilized in “micro to macro” analysis and presents the applicability and problems of Agent Based Model (ABM). |
言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学高等教育研究開発センター
Research Institute for Higher Education, Hiroshima University
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発行日 | 2023-03 |
権利情報 |
Copyright (c) 2023 by Author
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
助成機関名 |
科学技術振興機構
Japan Science and Technology Agency
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助成機関識別子 | |
研究課題名 |
次世代研究者挑戦的研究プログラム
次世代研究者挑戦的研究プログラム
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研究課題番号 |
JPMJSP2132
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助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
知のオープン化時代の大学・科学相関システムの再構築
知のオープン化時代の大学・科学相関システムの再構築
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研究課題番号 |
19H00621
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助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
社会科学の計量分析再考:“説明”の評価と解釈に関する数理的開発と検証
社会科学の計量分析再考:“説明”の評価と解釈に関する数理的開発と検証
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研究課題番号 |
22K18591
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助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
COVID-19 の影響下での、英語力向上とコンピテンシーの相関/因果関係分析
COVID-19 の影響下での、英語力向上とコンピテンシーの相関/因果関係分析
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研究課題番号 |
22K18627
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助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証
社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証
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研究課題番号 |
19H00619
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助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
EBPMの批判的検討を通じた高等教育政策・研究の高度化とEIPMへの展開可能性
EBPMの批判的検討を通じた高等教育政策・研究の高度化とEIPMへの展開可能性
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研究課題番号 |
20H01643
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助成機関名 |
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
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助成機関識別子 |
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
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研究課題名 |
多様な使命と目的を同時最適化する卓越した大学モデルの探索
多様な使命と目的を同時最適化する卓越した大学モデルの探索
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研究課題番号 |
18K18651
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