「ミクロ→マクロ」に関する方法論的検討

大学論集 Issue 55 Page 73-91 published_at 2023-03
アクセス数 : 344
ダウンロード数 : 459

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 7
File
DaigakuRonshu_55_73.pdf 1.01 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
「ミクロ→マクロ」に関する方法論的検討
Title ( eng )
A Methodological Examination of Micro to Macro
Creator
KANG Kaixiang
FAN Yizhou
Source Title
大学論集
Daigaku ronshu: Research in higher education
Issue 55
Start Page 73
End Page 91
Number of Pages 18
Journal Identifire
[PISSN] 0302-0142
[NCID] AN00136225
Abstract
In the field of higher education, there are many studies that seek to contribute to policy and practice. In this pursuit, research in higher education studies tends to have both micro and macro aspects. However, the relationship between micro behavior and macro phenomena is not self-evident, and conventional research shows methodological shortcomings. This research focuses on how the micro foundations of macro issues can be identified from a methodological perspective, and examines the limitations, possibilities, and suitability of the simulation approach, especially agent-based model (ABM) for higher education research.
First, this paper will re-frame the discussion on the formulation of micro-macro mechanisms in the real world and organize it from the methodological viewpoint of how to quantitatively describe the mechanisms and contradictions contained in the “micro to macro” process. In section two, we will organize the development of the debate on the micro-macro issue and the points of contention from the viewpoint of social science methodology. Section three focuses on the process by which the concept of concrete macro is constructed and analyzes the difficulties in quantitative descriptions of “micro to macro”. Based on these discussions, section four focuses on the research methods utilized in “micro to macro” analysis and presents the applicability and problems of Agent Based Model (ABM).
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学高等教育研究開発センター
Research Institute for Higher Education, Hiroshima University
Date of Issued 2023-03
Rights
Copyright (c) 2023 by Author
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
助成機関名
科学技術振興機構
Japan Science and Technology Agency
助成機関識別子
研究課題名
次世代研究者挑戦的研究プログラム
次世代研究者挑戦的研究プログラム
研究課題番号
JPMJSP2132
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
知のオープン化時代の大学・科学相関システムの再構築
知のオープン化時代の大学・科学相関システムの再構築
研究課題番号
19H00621
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
社会科学の計量分析再考:“説明”の評価と解釈に関する数理的開発と検証
社会科学の計量分析再考:“説明”の評価と解釈に関する数理的開発と検証
研究課題番号
22K18591
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
COVID-19 の影響下での、英語力向上とコンピテンシーの相関/因果関係分析
COVID-19 の影響下での、英語力向上とコンピテンシーの相関/因果関係分析
研究課題番号
22K18627
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証
社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証
研究課題番号
19H00619
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
EBPMの批判的検討を通じた高等教育政策・研究の高度化とEIPMへの展開可能性
EBPMの批判的検討を通じた高等教育政策・研究の高度化とEIPMへの展開可能性
研究課題番号
20H01643
助成機関名
日本学術振興会
Japan Society for the Promotion of Science
助成機関識別子
[Crossref Funder] https://doi.org/10.13039/501100001691
研究課題名
多様な使命と目的を同時最適化する卓越した大学モデルの探索
多様な使命と目的を同時最適化する卓越した大学モデルの探索
研究課題番号
18K18651