大学生におけるアクティブラーニング型授業に対する取り組み方と性格特性との関連性
学習開発学研究 15 号
3-10 頁
2023-03-30 発行
アクセス数 : 366 件
ダウンロード数 : 328 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 12 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53780
ファイル情報(添付) |
JEducSci_15_3.pdf
921 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
大学生におけるアクティブラーニング型授業に対する取り組み方と性格特性との関連性
|
タイトル ( eng ) |
The relationship between the student’s attitude toward active learning and their personality traits
|
作成者 |
田口 雅徳
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 15 |
開始ページ | 3 |
終了ページ | 10 |
ページ数 | 8 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study is to clarify the relationship between the student’s attitude toward active learning and their Big Five personality traits. The participants were 278 undergraduates from Tokyo and surrounding areas, who were asked to answer the questionaries of Japanese Ten Item Personality Inventory and Active Learning Scale. The Results of regression analysis revealed that the “General Factor” of Active Learning Scale was affected by the personality traits of “Extraversion” Agreeableness”, Neuroticism” and “Openness” and that the factor of “Externalization” in Active Learning Scale was affected by the personality traits of “Conscientiousness”, “Openness” and “Extraversion”. These results indicated that the student’s personality traits might make a difference to the educational outcomes based on the practice of active learning.
|
著者キーワード |
Active learning
Personality Traits
Undergraduates
アクティブラーニング
性格特性
大学生
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
|
発行日 | 2023-03-30 |
権利情報 |
Copyright (c) 2023 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |