小学校の教師教育者が行う「省察」についての研究 : 体育科授業を受け持つ学級担任の教師への指導助言を通して
初等教育カリキュラム研究 11 号
13-24 頁
2023-03-31 発行
アクセス数 : 567 件
ダウンロード数 : 867 件
今月のアクセス数 : 18 件
今月のダウンロード数 : 29 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53603
ファイル情報(添付) |
JEEC_11_13.pdf
1.78 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
小学校の教師教育者が行う「省察」についての研究 : 体育科授業を受け持つ学級担任の教師への指導助言を通して
|
タイトル ( eng ) |
A Study on "Reflections" Conducted by an Elementary School Teacher Educator: Through Guidance and Advice to Classroom Teachers in Charge of Physical Education Classes
|
作成者 |
足立 靖志
久保 研二
|
収録物名 |
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
|
号 | 11 |
開始ページ | 13 |
終了ページ | 24 |
ページ数 | 12 |
収録物識別子 |
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
|
抄録 |
本研究は,小学校の教師教育者が行う「省察」(ショーン,2007)の実態を明らかにすることを目的とした。教師教育者1名を対象として,「省察」を促す「クリティカルフレンド」(Schuck, & Russell, 2005)の支援による「セルフスタディ」(ロックラン,2019)という研究方法を用いた2度のインタビュー調査から,次の4つの結果が得られた。1)前半及び後半で得られた「省察」カテゴリーは,教師教育者Aが「コーチのはしご」(三品,2017)の1段目から2段目へ,さらに,2段目から3段目へ登ることで見出された。2)三品(2017)の言う「評価の背後にある価値観,世界観といった枠組み」の構成は,前・後半を通して変わらなかった。3)教師教育者Aは前半のTT授業から教師Kと信頼関係を築き,相互に理解し合い教師Kへの支援をした。そして,前半も後半も似通った器械運動を扱った。これらの理由から3つの大カテゴリーの概念図の構成に違いが生まれなかった。4)後半のTT授業になって教師教育者Aが指導助言される教師Kの立場を理解し,これまでに気づかなかった「関わり方」に気づくようになった。このことによって,中カテゴリー「関わり方」内に新たな小カテゴリーが生まれた。
This study was intended to clarify the actual state of "reflection" conducted by an elementary school teacher educator. Two interview surveys using a research method called "self-study" (Loughran, 2019) supported by a "critical friend" (Schuck, & Russell, 2005) that encourages a teacher educator in ones’ "reflection" .The following four results were obtained: 1) In the first half and the second half of teacher educator’s guidance and advice, the categories of “reflection” were found when teacher educator A climbed from the first stage of the “coach's ladder” and from the second to the third stages. 2) The composition of the “framework of values and worldview behind evaluation” proposed by Mishina (2017) remained the same throughout the first and second half. 3) ① From the first half of the TT class, the teacher educator built a relationship of trust with, understood, and supported the teacher. ② The teacher educator addressed similar gymnastic apparatus in the first and second half. For these reasons, no difference was observed in the composition of the conceptual diagram for the three major categories. 4) In the second half of the TT classes, teacher educator A understood the position of teacher K, who was instructed and advised and became aware of “how to get involved,” which he did not previously notice. Thereby, a new small category emerged from the middle category “how to get involved” under the large category II.
|
著者キーワード |
省察
小学校の教師教育者
体育科授業
Reflection
Elementary school teacher
Physical education class
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
初等教育カリキュラム学会
|
発行日 | 2023-03-31 |
権利情報 |
本誌に掲載された研究論文・実践論文・研究ノート・実践ノート等の著作権は,初等教育カリキュラム学会に属する。
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |