社会的包摂に着目した小学校防災学習の開発 : 第5学年社会科「インクルーシブ防災のまちづくりを考えよう」を事例にして
初等教育カリキュラム研究 11 号
1-11 頁
2023-03-31 発行
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
社会的包摂に着目した小学校防災学習の開発 : 第5学年社会科「インクルーシブ防災のまちづくりを考えよう」を事例にして
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タイトル ( eng ) |
Development of a Unit Focused on Social Inclusion in Elementary School Disaster Prevention Learning: The Case of Social Studies Unit “Inclusive Community for Disaster Prevention” for the Fifth Graders
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作成者 |
野元 祥太郎
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収録物名 |
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
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号 | 11 |
開始ページ | 1 |
終了ページ | 11 |
ページ数 | 11 |
収録物識別子 |
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
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抄録 |
本研究の目的は,社会的包摂(social inclusion)に着目し,多様性が尊重される社会や共生社会の担い手となる児童の育成を目指す小学校社会科授業を開発することである。社会科教育における位置付けは,学習機会,内容,目標,学習環境の視点から考えられるが,特に内容として取り上げることが重要である。その視点は次の3点である。①社会的包摂に関わる具体的なテーマや社会単位を明らかにすること。②社会的包摂(排除)に関わる社会問題の構造や要因を明らかにすること。そして,特に③包摂される側(当事者)の主体性や参加の構造(関係性)に着目すること,が重要である。本研究では,実際に第5学年の単元を開発した。災害弱者問題やインクルーシブ防災のまちづくりを取り上げ,障害の社会モデルの見方や災害発生に関わる社会構造や背景に着目させ,共助の大切さ,包摂される側(当事者)の主体性や参加に着目したまちづくりについて考えることができた。
The purpose of this study is to focus on the concept of “social inclusion” in elementary school social studies and develop a unit that aims to nurture children who will willingly build a symbiotic society that respects diversity. In social studies education, social inclusion can be delivered as learning opportunities, contents, goals, and learning environment. The authors claim that it is especially important to introduce social inclusion as a learning content with the following three points in mind; (1) to specify themes and social units that deal with the issues of social inclusion (2) to clarify the structure and factors of social problems related to social inclusion/exclusion (3) to pay special attention to the the relationship, including the identity of the subsumed side (the parties) and their participation structure. In this study, a unit was developed about the disaster-vulnerable people and inclusive community for disaster prevention. The fifth graders were introduced to the social model of disability as well as the social structure and social background in the occurrence of disasters. The unit helped the pupils to ponder on community development that embraces self-determination and participation of all people including minority.
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著者キーワード |
社会的包摂
防災学習
障害の社会モデル
災害社会学
インクルーシブ防災
data
text analysis
Jaccard coefficient
unit
measurement
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 学術雑誌論文 |
出版者 |
初等教育カリキュラム学会
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発行日 | 2023-03-31 |
権利情報 |
本誌に掲載された研究論文・実践論文・研究ノート・実践ノート等の著作権は,初等教育カリキュラム学会に属する。
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出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |