聴覚障害特別支援学校小学部における外国語教育の現状と課題

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File
CSNERP_21_75.pdf 347 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
聴覚障害特別支援学校小学部における外国語教育の現状と課題
Title ( eng )
Current Status and Issues of Foreign Language Education in Elementary Education Divisions of Special Needs Schools for the Deaf
Creator
KAKOI Kenta
Source Title
広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
Issue 21
Start Page 75
End Page 82
Journal Identifire
[ISSN] 2435-9378
[NCID] AA12914687
Abstract
令和2(2020)年度から小学校学習指導要領が全面実施され、第3学年以上が外国語を学んでいる。特別支援学校においては,各教科の目標、各学年の目標及び内容並びに指導計画の作成と内容の取扱いについては、小学校学習指導要領第2章に示すものに準ずるとされている(文部科学省,2017b)。しかし、山澤・小田(2016)の調査では、「発音や聞き取り、アクセント、イントネーションなどの児童の聴覚活用が課題となる」という教員の声が挙げられた。聴覚障害がある児童が音声を中心に学ぶ小学校の外国語学習にどのように取り組めばよいかを検討することは喫緊かつ重要な課題である。そこで本研究では、聴覚障害特別支援学校小学部における外国語教育の授業実践や教員の指導体制などに関する先行研究を分析し、そこから見えてきた成果や課題をまとめ、「読むこと」「書くこと」「聞くこと」「話すこと」に困難を抱える聴覚障害のある児童に対する適切な指導の在り方について考察することを目的とした。これにより、今後の聴覚障害のある児童に対する外国語教育の在り方について提案した。
The Courses of Study for Elementary Schools was fully implemented in 2020, and foreign languages have been taught in the third grade and above. In special needs schools, the objectives of each subject, the objectives and contents of each grade level, and the preparation of instructional plans and handling of contents follow those shown in Chapter 2 of the Courses of Study for Elementary Schools (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, 2017b). However, in a survey conducted by Yamazawa and Oda (2016), teachers mentioned that the auditory utilization of children, such as pronunciation, listening comprehension, accent, and intonation, is a challenge. It is an urgent and important issue to examine how to address foreign language learning in elementary schools where children with hearing impairment learn mainly through speech. The purpose of this study is to analyze previous research on foreign language teaching practices and teachers’ instructional systems in elementary education divisions of special needs needs for the deaf, to summarize the results and issues that emerged, and to consider how to provide appropriate instruction for children with hearing disabilities who have difficulties in reading, writing, listening, and speaking. Through this study, we proposed the future of foreign language education for children with hearing disabilities.
Keywords
聴覚障害
特別支援学校小学部
外国語教育
hearing impairment
elementary education division of special needs school
foreign language education
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター
Date of Issued 2023-03-01
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2435-9378
[NCID] AA12914687