大正期の保育日誌にみる仏教系幼稚園の教育実践内容

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ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
大正期の保育日誌にみる仏教系幼稚園の教育実践内容
タイトル ( eng )
Content of Educational Practice Buddhist Kindergarten as Seen in the Childcare Diary in the Taisho Period
作成者
三吉 愛子
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
3
開始ページ 405
終了ページ 413
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
The purpose of this study was to clarify the actual situation of Buddhist kindergarten education by reading the childcare logbooks from the Taisho period. As a result, the characteristics of Buddhist kindergartens in the Taisho period were clarified. While the kindergarten activities were modeled after those of the kindergarten affiliated with Tokyo Women’s Normal School, the first kindergarten in Japan established as a Flavorist kindergarten, the characteristics of the Buddhism (Jodo Shinshu) based kindergarten became clear. The “Kaishu" at Kaho Kindergarten was always held every morning as a childcare activity at the beginning of the day, suggesting its religious-based characteristics in the Taisho Period.
著者キーワード
Childcare diary
Buddhist kindergarten
Kindergarten education
Taisho period
kaishu
保育日誌
仏教系幼稚園
幼稚園教育
大正期
会集
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2022-12-23
権利情報
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086