大正期の保育日誌にみる仏教系幼稚園の教育実践内容
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 3 号
405-413 頁
2022-12-23 発行
アクセス数 : 216 件
ダウンロード数 : 137 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/53417
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_3_405.pdf
10.1 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
大正期の保育日誌にみる仏教系幼稚園の教育実践内容
|
タイトル ( eng ) |
Content of Educational Practice Buddhist Kindergarten as Seen in the Childcare Diary in the Taisho Period
|
作成者 |
三吉 愛子
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 3 |
開始ページ | 405 |
終了ページ | 413 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
The purpose of this study was to clarify the actual situation of Buddhist kindergarten education by reading the childcare logbooks from the Taisho period. As a result, the characteristics of Buddhist kindergartens in the Taisho period were clarified. While the kindergarten activities were modeled after those of the kindergarten affiliated with Tokyo Women’s Normal School, the first kindergarten in Japan established as a Flavorist kindergarten, the characteristics of the Buddhism (Jodo Shinshu) based kindergarten became clear. The “Kaishu" at Kaho Kindergarten was always held every morning as a childcare activity at the beginning of the day, suggesting its religious-based characteristics in the Taisho Period.
|
著者キーワード |
Childcare diary
Buddhist kindergarten
Kindergarten education
Taisho period
kaishu
保育日誌
仏教系幼稚園
幼稚園教育
大正期
会集
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2022-12-23 |
権利情報 |
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|