学級活動の良さや進め方を伝える絵本開発(2) : 学ぶ主体である児童を対象とした質問紙調査

学校教育実践学研究 28 巻 137-144 頁 2022-03-18 発行
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ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_28_137.pdf 535 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学級活動の良さや進め方を伝える絵本開発(2) : 学ぶ主体である児童を対象とした質問紙調査
タイトル ( eng )
Survey for Children about Picture Book that Convey the Significance of Class Activities(2)
作成者
松本 浩司
橋本 久美
廣田 誠
隂 菜穂子
山本 耕祐
川原 陽子
横山 謙治
岸本 勝義
若松 美沙
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
28
開始ページ 137
終了ページ 144
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study examined the usefulness of picture book developed to show the significance of class activities and how to proceed with them. From the results, it was inferred that reading the developed picture book promoted (1) understanding how to compare and decide, (2) understanding to cooperate, (3) understanding how to proceed with discussion activities, (4) attitude toward discussion activities. In addition, it became clear that most of the children were attracted to the practical scenes, and in the discussion activities, they were attracted to the proposed scenes. This result was almost the same for children in the special needs class.
著者キーワード
picture book
children
class activities
内容記述
本研究は,日本学術振興会科学研究費助成事業基盤研究(C)課題番号18K02758:多様性に富む共生社会構築に向けた小学校用「多様性把握シート」の作成と活用(代表若松昭彦)によって行われた。
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2022-03-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493