学校ベースの教師教育者は教育実習指導経験をいかに意味づけているのか : 4名の教師への相互インタビューを通して

学校教育実践学研究 28 巻 57-68 頁 2022-03-18 発行
アクセス数 : 568
ダウンロード数 : 287

今月のアクセス数 : 14
今月のダウンロード数 : 6
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_28_57.pdf 737 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
学校ベースの教師教育者は教育実習指導経験をいかに意味づけているのか : 4名の教師への相互インタビューを通して
タイトル ( eng )
A narrative Inquiry on Teaching Practice Instruction for School-based Teacher Educators
作成者
石川 照子
西村 豊
深見 智一
両角 遼平
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
28
開始ページ 57
終了ページ 68
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
While teaching practice in school for pre-service teachers currently gains more attention by researchers who find positive effects for mentors, it has not been focused yet how teaching practice instruction could be the arena of professional development for school-based teacher educators. To discuss the importance of fostering professional development of school-based teacher educators through teaching practice in school, this paper held an interview with four teacher educators who experienced growth through teaching practice instruction. Through the analysis of their narratives of how they view teaching practice instruction, experience-based learning process to be a teacher educator was found with four key categories. This paper then reconstructed experiential learning model: Those key categories played important roles for proceeding experiential learning cycle that indicates strategies for the professional development.
著者キーワード
Teaching practice instruction
teacher educator
experiential learning
Professional development for teacher educator
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2022-03-18
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493