省察方法のデジタル化に関する一考察 : 「主体的・対話的で深い学び」の観点から

学習開発学研究 14 号 3-11 頁 2022-03-30 発行
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ファイル情報(添付)
JEducSci_14_3.pdf 1.83 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
省察方法のデジタル化に関する一考察 : 「主体的・対話的で深い学び」の観点から
タイトル ( eng )
A Study on Digitization of Reflection Methods: Focusing on "Proactive, Interactive and Deep Learning"
作成者
保森 智彦
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
14
開始ページ 3
終了ページ 11
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
The purpose of this research is to review the previous research on the digitization of the reflection process and the previous research on the reflection in "proactive, interactive and deep learning" in aiming at the application development for the reflection of the lesson. The method of research is an overview of 15 years of reflection research. As a result of the research, 1) it became clear that applications for reflection have already been developed and some applications are actually used. 2) these applications have four characteristics of "efficiency", "accuracy", "preservation", "sharing". In the future, it will be necessary to collect and analyze as many teachers' utterances as possible. After that, it is necessary to develop an application for reflection using the collected data and conduct experiments.
著者キーワード
reflection
application
proactive
interactive
deep learning
省察
アプリケーション
主体的な学び
対話的な学び
深い学び
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
発行日 2022-03-30
権利情報
Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X