企業提案を題材としたロールプレイ教材の開発とその検証
中等教育研究紀要 68 号
31-39 頁
2022-03-31 発行
アクセス数 : 296 件
ダウンロード数 : 71 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 0 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/51987
ファイル情報(添付) |
BullTheoryPracticeSecEdu_68_31.pdf
2.44 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
企業提案を題材としたロールプレイ教材の開発とその検証
|
タイトル ( eng ) |
Development and Validation of Role-play Materials for Corporate Proposals
|
作成者 | |
収録物名 |
中等教育研究紀要
Bulletin of theory and practice in secondary education
|
号 | 68 |
開始ページ | 31 |
終了ページ | 39 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
|
抄録 |
本研究では,高等学校数学A「確率」において企業キャンペーンを題材としたロールプレイ教材を開発・実践し,その検証を行った。具体的には,社会的な文脈の中で,印象(人間による価値判断)とコスト計算(数学)を結びつけながらアイデアを生み出していく授業を提案した。学習動機の2要因モデル(市川)を用いた授業分析を行い,通常授業とロールプレイ教材では生徒の動機に関する自己認識が異なることがわかった。
In this study, we developed and applied role-playing materials based on a corporate campaign in Mathematics A "Probability" at high school and verified the results. Specifically, we proposed a class in which students generate ideas by linking impressions (value judgments by humans) and cost calculations (mathematics) in a social context. We analyzed the class using the two-factor model of learning motivation (Ichikawa) and found that students' self-perceptions of motivation differed between regular classes and those using role-play materials.
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学附属中・高等学校
|
発行日 | 2022-03-31 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1349-7782
[NCID] AA12025729
|