多文化化の進展した社会におけるナショナル・アイデンティティ形成を図る教育 : オーストラリアのシティズンシップ教育教材 “Discovering Democracy Units” を手がかりに

アクセス数 : 526
ダウンロード数 : 541

今月のアクセス数 : 14
今月のダウンロード数 : 22
File
Title ( jpn )
多文化化の進展した社会におけるナショナル・アイデンティティ形成を図る教育 : オーストラリアのシティズンシップ教育教材 “Discovering Democracy Units” を手がかりに
Title ( eng )
Education for the Formation of National Identity in a Multicultural Society: Through an Analysis of the Australian Citizenship Education Material “Discovering Democracy Units”
Creator
Morozumi Ryohei
Source Title
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
Issue 2
Start Page 395
End Page 404
Journal Identifire
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
Abstract
The purpose of this paper is to clarify the content organization of a social studies curriculum that responds to the contemporary social needs of nation building. As a result of analyzing “Discovering Democracy Units” from the perspective of the formation of national identity, it is clear that this teaching material hybridizes and drives two views in the way of understanding national identity and its formation. The results showed that the content of the material is designed to reinforce the effect of “mobilization” by the educational power of the society by driving a hybrid of two views in the way of understanding national identity and its formation. The implication of this paper is that education for national identity formation needs to be judged based on the context surrounding the nation building of the society, as well as an evaluation of the validity of the logic of its curriculum organization.
Keywords
National Identity
Curriculum
Australia
Citizenship
ナショナル・アイデンティティ
カリキュラム
オーストラリア
シティズンシップ
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院人間社会科学研究科
Date of Issued 2021-12-23
Rights
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086