持続可能な社会の担い手としての価値観変容をめざす社会科学習 : 素朴概念の転換を取り入れた学習方略
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 2 号
375-384 頁
2021-12-23 発行
アクセス数 : 601 件
ダウンロード数 : 612 件
今月のアクセス数 : 11 件
今月のダウンロード数 : 21 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/51649
ファイル情報(添付) |
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_2_375.pdf
1.68 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
持続可能な社会の担い手としての価値観変容をめざす社会科学習 : 素朴概念の転換を取り入れた学習方略
|
タイトル ( eng ) |
Transforming Naive Thoughts to the Concept of Leadership in a Sustainable Society: A Social Studies Learning Strategy
|
作成者 |
河野 晋也
|
収録物名 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
|
号 | 2 |
開始ページ | 375 |
終了ページ | 384 |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|
抄録 |
The purpose of ESD (Education for Sustainable Development) is to transform the concepts of values and behavior to provide leadership in a sustainable society. To change lifestyles, it is necessary to change social perceptions. Social recognition also includes value recognition (e.g., “what is good,” “what is right”). However, we have acquired a naive conception in our daily lives, which is difficult to change. It hinders the acquisition of new social awareness. Therefore, to achieve the transformation of the concept of values in ESD, we argue that it is necessary to change the simple concepts. We propose the learning of conceptual change in three stages: 1) Clarification of naive conception, 2) Addressing cognitive conflict through conflict-resolving material, 3) Using the concept of value to be a leader of a sustainable society. Finally, this learning model is presented as an expansion example.
|
著者キーワード |
ESD
naive conception
transform values
social studies
ESD(持続可能な開発のための教育)
素朴概念
価値観の変容
社会科
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科
|
発行日 | 2021-12-23 |
権利情報 |
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
|