日本語教科書におけるトコロダ文の扱い : 話し手と主格の関係に着目して

アクセス数 : 412
ダウンロード数 : 204

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
日本語教科書におけるトコロダ文の扱い : 話し手と主格の関係に着目して
タイトル ( eng )
Tokoro-da Sentences in Japanese Textbooks: The Relationship between the Speaker and the Nominative case
作成者
帖佐 幸樹
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 311
終了ページ 320
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
In this paper, we consider the tokoro-da sentences that appear in Japanese textbooks from the viewpoint of the relationship between the speaker and the nominative case and clarify (1) and (2). (1) In the same section, first-person nominative tokoro-da sentences and non-first-person nominative tokoro-da sentences are mixed and treated at the same level. (2) Japanese textbooks do not clearly indicate the conditions for use of the non-first-person nominative tokoro-da sentence and the relationship between the nominative case and the speaker. Based on the above, we propose (3) and (4). (3) The first-person nominative tokoro-da sentence is introduced first, and treated separately from the non-first-person nominative tokoro-da sentence. (4) For non-first-person nominative tokoro-da sentences, it is necessary to clearly indicate the conditions of use and the relationship between the speaker and the nominative case.
著者キーワード
tokoro-da
nominative
speaker
Japanese textbooks
トコロダ
主格
話し手
日本語教科書
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086