音楽科教員養成課程における教科専門科目のあり方に関する一考察 : 学生の意識に着目して

アクセス数 : 269
ダウンロード数 : 150

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
音楽科教員養成課程における教科専門科目のあり方に関する一考察 : 学生の意識に着目して
タイトル ( eng )
A Study of Specialized Subjects in the Music Teaching Training Curriculum: Student Teachers’ Consciousness
作成者
収録物名
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
2
開始ページ 152
終了ページ 158
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086
抄録
At present, there is a need for the integration of subject specialization and education in the teaching training curriculum in Japan. Some universities have already reported on the practice of classes that integrate subject specialization and education. In this study, I first surveyed the student teachers to understand their consciousness and discover: First, what they are learning in the specialized subjects, and second, how they want to apply the knowledge to their musicology teaching practice. Based on the results, I examined how to capitalize on the characteristics of specialized subject teachers in the classroom. The results show that specialized subjects should play the following roles: First, to pass on performance techniques and teaching methods to students for improved classroom practice. Second, and more importantly, teachers of specialized subjects need to use their characteristics as performers to communicate what music is through words, performances, and attitudes, and to engage the student teachers in dialogue.
著者キーワード
music teaching training curriculm
specialized subjects
technical subjects
trial lessons
音楽科教員養成
教科専門
実技科目
模擬授業
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院人間社会科学研究科
発行日 2021-12-23
権利情報
Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 2436-0333
[NCID] AA12909086